Viedokļi

Lai novērtētu katra bērna individuālo progresu, būtu jāapdomā obligāto valsts pārbaudījumu skaita samazināšana, liecina Valsts izglītības satura centra (VISC) pasūtīts pētījums, par kuru konferencē "Vērtēt, lai mācītos" pastāstīja VISC direktors Guntars Catlaks.

Ja mācīšanās novērtēšana (assessment of learning) sašķiro skolēnus uzvarētājos un zaudētājos, tad vērtēšana mācīšanās uzlabošanai (assessment for learning) dod iespēju skatīties uz skolēnu kā uzvarētāju. 

Turpinām Latvijas Bankas speciālistu rakstu sēriju par izglītības sistēmā nepieciešamajām pārmaiņām kā priekšnosacījumu tam, ka Latvija kļūst par labklājības valsti.

Izglītības kuģim ik pa laikam dažādas straumes mēģina grozīt peldējuma virzienu. Patlaban atkal briest virkne pārmaiņu – Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) sagatavojusi virkni grozījumu Izglītības likumā, šajā mācību gadā tiks aprobēts jaunais mācību saturs, kas paredz arī izmaiņas pārbaudījumos, mainīta pedagogu kvalitātes pakāpju piešķiršanas sistēma.

Septembris skolēniem, viņu vecākiem un skolotājiem ir satraukuma pilns laiks, jo sākas jauns mācību gads. Taču ik gadu virkne skolu paliek tukšas un klusas, un pēdējo desmit gadu laikā tāds liktenis piemeklējis aptuveni 200 «gaismas piļu».

Latvijā nepieciešams veikt kompleksus pasākumus gan skolotāju sagatavošanai jaunā kvalitātē, gan profesijas prestiža celšanai.

Ja vēlamies jelkad dzīvot Latvijā, kas labklājībā un iedzīvotāju ienākumu līmenī līdzinās turīgāko Eiropas un pasaules valstu pulciņam, nav cita ceļa, kā līdzināties tām.

Latvijas skolās tūdaļ tiks īstenota radikāla reforma. Notiek masveidīga un visaptveroša pāreja uz jaunu  – kompetencēs balstītu – izglītības satura modeli.

Sabiedrības iniciatīvas portālā manabalss.lv šobrīd savākti jau vairāk nekā 3 000 paraksti par to, lai saglabātu pašreizējo skolas gaitu uzsākšanas vecumu, kad bērni uzsāk mācības skolā no septiņu gadu vecuma, pretēji Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) iecerei sūtīt skolā bērnus jau no sešu gadu vecuma.

Skolotāju algas Latvijā ir zemākās OECD valstu vidū, taču vienlaikus skolotāji Latvijā saņem par aptuveni 20% lielāku algu nekā citi iedzīvotāji ar līdzīgas pakāpes izglītību, liecina jaunākais starptautiskais ziņojums par izglītību "Education at a Glance". 

1 lapa no 11
Aktīvā pozīcija: Sākumlapa Viedokļi